آفتاب

«حسن کامران» چطور بر صندلی «مینو خالقی» نشست؟/ ماجرای انتخابات میان دوره ای اصفهان!

«حسن کامران» چطور بر صندلی «مینو خالقی» نشست؟/ ماجرای انتخابات میان دوره ای اصفهان!

به گفته مینو خالقی، «حسن کامران این‌بار به‌عنوان کاندیدای مستقل وارد کارزار رقابت‌ها شد و با توجه به رد صلاحیت نامزدهای اصلاح‌طلب و میانه‌رو با رقبایی جدی هم مواجه نشد. او در این مدت در شرق اصفهان متمرکز شد و توانست پیروز این رقابت باشد».

شرق در گزارشی درباره انتخابات میان دوره ای مجلس شورای اسلامی در اصفهان، نوشت:
اخبار انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس در اصفهان نشان می‌دهد که حسن کامران اصولگرا بر صندلی مینو خالقی اصلاح‌طلب تکیه خواهد زد. این دومین باری است که کامران از میان‌دوره‌ای به مجلس وارد می‌شود. 
نخستین‌بار انتخابات مجلس پنجم بود که کامران رد صلاحیت شد. پس از باطل‌شدن آرای حوزه اصفهان او در میان‌دوره‌ای شرکت کرد، تأیید صلاحیت شد و به مجلس راه ‌یافت. کامران نگاهی سنتی در حوزه زنان دارد. بااین‌حال برای برخی اصفهانی‌ها کامران نماینده‌ای مردمی است. اغلب در مراسم ختم و شادی مردم حاضر می‌شود و در مجلس نهم کمترین غیبت را داشته است. این ششمین حضور حسن کامران در مجلس است. «سیدمجید موسویان احمدآبادی» که به‌عنوان گزینه اصلاح‌طلب در فهرست امید قرار گرفته بود با اختلاف جزئي نسبت به حسن کامران از حضور در مجلس بازماند. آرای نهایی نشان از آن دارد که کامران ٢٣٦‌هزار رأی و احمدآبادی ٢٢١‌هزار رأی کسب کرده‌اند. خرداد ٩٥ رکورد حضور زنان در بهارستان شکست و عدد زنان راه‌یافته به مجلس به ١٩ رسید. به یکباره خبر آمد که به دلایلی صلاحیت مینوخالقی از سوی شورای نگهبان رد شده است. آن هم صلاحیتی که پیش‌تر تأیید شده بود. اعتراض‌ها از این‌سو و آن‌سو بلند شد و سرانجام پیگیری‌ها نتیجه نداد. مینو خالقی از ماندن در بهارستان بازماند تا عدد زنان حاضر در مجلس روی ١٨ متوقف شود.
کامران، مستقل وارد انتخابات شد
حالا مینو خالقی در گفت‌وگو با «شرق» خبر داده که آرای کامران از همان ابتدا ١٠‌ هزار رأی بالاتر از احمدآبادی بود. به گفته او «حسن کامران این‌بار به‌عنوان کاندیدای مستقل وارد کارزار رقابت‌ها شد و با توجه به رد صلاحیت نامزدهای اصلاح‌طلب و میانه‌رو با رقبایی جدی هم مواجه نشد. او در این مدت در شرق اصفهان متمرکز شد و توانست پیروز این رقابت باشد».
پیگیری‌های «شرق» نشان داد که نصرالله سخاوتی، نماینده مورد حمایت نیروهای اصولگرا در اصفهان در انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس دهم ٨٦‌ هزار رأی به دست ‌آورده است. در همین حال اخباری از ابطال برخی صندوق‌ها در اصفهان در شبکه مجازی پیچیده، با این حال سید رضا عقدایی، مشاور سیاسی استاندار اصفهان در گفت‌وگو با «شرق» این نکته را تکذیب کرده و می‌گوید: «ساعاتی پیش شمارش آرا تمام شد. نامزدها دو روز فرصت دارند تا شکایت کنند، شکایت‌ها باید بررسی شده و در گام بعدی حسب آن رسیدگی‌ها – در صورت لزوم- ابطال صندوق انجام می‌شود. حالا با درنظرگرفتن این فرایند صحبت از ابطال صندوق‌ها حرف دقیقی نبوده و صرفا شایعه‌سازی است».
غربالگری نامزدهای اصلاح‌طلب
در شرایطی که اغلب گزینه‌های میانه‌رو و اصلاح‌طلب از سوی هیئت نظارت بر اصفهان رد شده بودند، اصلاح‌طلبان اصفهان با دو گزینه احمدآبادی و فاتحی نشستی برگزار کرده و در نهایت بر گزینه موسویان احمدی‌آبادی به توافق رسیدند. این در حالی است که او از مدیران دولت احمدی‌نژاد در سازمان تأمین اجتماعی به شمار می‌آید. رقابت‌های میان‌دوره‌ای مجلس در اصفهان بیش از دیگر نقاط درخور اهمیت بود. اصلاح‌طلبان از چند ماه پیش در تلاش بودند تا نگذارند صندلی‌اي که با رأی بیش از ٢٠٠‌ هزار نفر از مردم اصفهان به نام مینو خالقی ثبت شده بود از آن اصولگرایان شود. اما غربالگری اصلاح‌طلبان در انتخابات اخیر از سوی هیئت نظارت اصفهان مانع از این شد تا برنامه آنها عملیاتی شود. حسن کامران تجربه عضویت در شورای نظارت بر مطبوعات را نیز در کارنامه دارد. بااین‌حال او در اصفهان طرفداران سنتی خود را دارد و حضور در پنج دوره از مجلس او را به شخصیتی شناخته‌شده برای مردم اصفهان بدل کرده است.
افشای پرداخت ١٠٠‌ میلیونی به نمایندگان
حسن کامران که این‌بار در میان‌دوره‌ای مجلس با تابلوی نامزد مستقل به میدان آمد، در مجلس نهم در ارتباط تنگاتنگی با «جبهه پایداری»‌های مجلس – تندروترین گروه فکری حاضر در آن مجلس – عمل می‌کرد. البته مواضع او در مجالس پیشین معتدل‌تر بود تا جایی که مرحوم آیت‌الله طاهری، امام‌جمعه روشنگر اصفهان از او حمایت کرده بود. او پیش از نمایندگی مجلس مسئول حفاظت اطلاعات نزاجا، دبیرکل کتابخانه‌های عمومی کشور و مسئول معاونت آموزشی نیروی دریایی سپاه بوده است. نیره اخوان بیطرف همسر کامران، نیز از چهره‌های شناخته‌شده زنان اصولگرا در مجلس نهم به‌شمار می‌رفت. کامران در اصفهان نماینده‌ای مردمی به شمار می‌آید. گفت‌وگو با شهروندان اصفهانی نشان می‌دهد که او در اغلب مراسم و فاتحه‌خوانی‌ها حاضر می‌شود. پیگیر نامه‌های مردمی است و در سال‌های اخیر از اصولگرایی فاصله گرفته و به چهره‌ای مستقل تبدیل شده است. مصداق این مسئله نیز حضور نداشتن کامران در تشکل اصولگرایانه «جمنا» است. او در دور هشتم مجلس که اکثریت آن در اختیار اصولگرایان بود، پرداخت ١٠٠‌میلیون تومانی به نمایندگان را افشا کرد. کامران درباره این پرداخت‌ها گفته بود «۸۰‌میلیون از این مقدار بابت اجاره مسکن است، البته ۵۰‌میلیون تومان از این مقدار بلاعوض بوده و ۳۰‌میلیون تومان آن نیز به صورت وام قرض‌الحسنه است. همچنین مجلس ۲۰‌میلیون تومان بابت خرید ماشین در اختیار نمایندگان گذاشته است». 
کد N1702078

وبگردی